Rødbedesaft

 
Næste trend inden for sportsdrik kan blive rødbedesaft.

Ja du hørte rigtigt. Ny forskning viser nemlig, at rødbeder indeholder ingredienser, der kan forbedre din iltoptagelse, så du kan løbe hurtigere og længere.

Rødbedesaft indeholder en stor mængde nitrat, som i mavesækken omdannes til nitrogen. Når dette føres ud i blodbanen, hjælper det med at øge iltoptagelsen ved at udvide blodkarrene. Med den øgede mængde ilt i blodet, tilføres der mere ilt til musklerne, hvorved de kan arbejde længere og hurtigere.

En anden rigtig god sideeffekt ved blodkarudvidelsen er, at blodtrykket falder. Rødbedesaft kan derfor også anbefales til mennesker med et for højt blodtryk.

Dinform har testet brugen af rødbedesaft og har oplevet, at indtagelse af en halv liter rødbedesaft 6 dage i træk gav mærkbare forbedringer.

Tilmed er rødbedesaft ganske ufarligt og sundt at drikke. De eneste kendte bivirkninger er, at urin og afføring får en umiskendelig rød farve. Som med andre fødevare er det en god ide, at vænne maven til den nye fødevareoplevelse. Afprøv derfor ikke effekten af rødbedesaft op til et vigtigt løb, men i stedet op til en god træningstur.

 

Ref.:
Stephen J. Bailey1, Paul Winyard2, Anni Vanhatalo1, et.al

Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost
of low-intensity exercise and enhances tolerance to
high-intensity exercise in humans

Articles in PresS. J Appl Physiol (August 6, 2009). doi:10.1152/japplphysiol.00722.2009

 
 

Giv et gavekort og få et selv!

Giv et gavekort til "træning med en træner hos Dinform", og få selv samme træningsperiode - gratis.

billede1.jpg